آثار تغییرات اقلیمی بر اروپا و مناطق قطبی

آثار تغییرات اقلیمی بر اروپا و مناطق قطبی

به نظر می‌رسد تغییرات دمایی شدید به دلیل تغییرات اقلیمی در سال گذشته بیشترین تاثیر را بر اروپا و مناطق قطبی گذاشته است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از بی بی سی، به نظر می‌رسد تغییرات دمایی شدید به دلیل تغییرات اقلیمی در سال گذشته بیشترین تاثیر را بر اروپا و مناطق قطبی گذاشته است.

براساس یافته‌های جدید، اروپا شاهد گرم‌ترین تابستان ثبت شده بود و دمای بخش‌هایی از گرینلند ۸ درجه بالاتر از میانگین ماه سپتامبر بوده است. به طور کلی سال ۲۰۲۲ پنجمین سال گرم ثبت شده بود. این بدان معناست که هشت سال گذشته گرم‌ترین سال‌های ثبت شده بوده است.

فرانسه تابستان وحشتناکی را سپری کرد. فرانسه شاهد گرم‌ترین سال با کمترین بارش ثبت شده بود. این یعنی بهترین شرایط برای وقوع آتش سوزی‌های جنگلی که در سراسر این کشور رخ داد؛ آتش سوزی‌هایی که پوشش جنگلی و گیاهی را نابود و خانه‌ها را تهدید می‌کند. آتش سوزی به بخش‌هایی از جنوب فرانسه خسارت‌های شدیدی وارد کرد.

اوضاع در سراسر قاره اروپا به همین منوال بود. اروپا شدیدترین خشکسالی خود را در پانصد سال گذشته تجربه کرد. سطح آب برخی از بزرگترین رودهای اروپا، از جمله دانوب، راین و لوا، به پایین‌ترین حد رسید. کشور‌های انگلیس، آلمان و اسپانیا موج گرمای بی سابقه‌ای را تجربه کردند. 

دمای بالا در طول سال در ولز هم رکورد جدیدی ثبت کرد. دمای جهانی ۱.۲ درجه سانتیگراد بالاتر از سطح دمای پیش از دوران صنعتی بود. دولت‌ها متعهد شده اند افزایش دمای جهانی را در حدود ۱.۵ درجه نگه دارند تا از بدترین آسیب‌های گرمایش جهانی پیشگیری کنند. ولی دانشمندان می‌گویند زمان به سرعت در حال از دست رفتن است.

دکتر سامانتا بورخس از موسسه آب و هوایی کوپرنیک گفت: با توجه به میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و سطح گرم شدن کره زمین، تا اوایل دهه ۲۰۳۰ دما ۱.۵ درجه افزایش خواهد یافت؛ بنابراین فرصت زیادی باقی نمانده است.

بیشترین افزایش دما در گرینلند در حال رخ دادن است. دما در مرکز گرینلند ۸ درجه بیش از میانگین در ماه سپتامبر بود. قطب جنوب هم گرمای شدید بی سابقه را تجربه کرد. این نشانه دیگری است از تغییر دنیای ما.

منبع خبر : iribnews.ir