ارجاع متخلفان از اجرای حساب واحد به دستگاه قضا

ارجاع متخلفان از اجرای حساب واحد به دستگاه قضا

به گفته نایب رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تا دو هفته آینده عملکرد دستگاه‌ها در زمینه اجرای حساب واحد خزانه بررسی و متخلفان از اجرای حساب واحد بر اساس ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس به دستگاه قضا معرفی خواهند شد.

ارجاع متخلفان از اجرای حساب واحد به دستگاه قضاموضوع حساب واحد خزانه با حضور محسن برزوزاده مدیر کل خزانه وزارت اقتصاد در گفتگوی اقتصادی امروز شبکه خبر بررسی شد.

تجمیع ۲۵۰ هزار حساب خارج از بانک مرکزی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما اجرای قانون حساب واحد خزانه موضوع میز اقتصاد سه شنبه بود. مدیر کل خزانه وزارت اقتصاد در پاسخ به سوال مجری در خصوص اینکه چه تعداد از حساب هاخارج از بانک مرکزی بسته شده و چه دستاوردی داشته و راهکار مقابله با دستگاه‌های که تا به حال به این قانون عمل نکردند چیست گفت:حدود ۲۵۰ هزار حساب خارج از بانک مرکزی وجود دارد که تاکنون حدود ۲۳ هزار و ۸۰۰ حساب به سامانه بهداد خزانه داری بانک مرکزی منتقل شده است.

برزوزاده در خصوص چگونگی افتتاح حساب برای ذی حسابان ادامه داد: ابتدای حساب طبق ماده ۷۶ قانون محاسبات اهلیت افتتاح حساب با ذی حساب دستگاه اجرایی است یعنی ذی حساب ابتدا تعداد حساب‌های مورد نیازش برای اصل حساب‌های مستقل برای کنترل وجوهش به ما اعلام می‌کرد و ما آن را برایش افتتاح می‌کردیم یعنی الزام قانونی داشتیم و اعزام اجرایی را تشخیصش با دستگاه اجرایی بود تعدد حساب‌ها در بانک‌های مختلف می‌آمد و این تقسیم بندی بر اساس قانون انجام شده بود یعنی تقسیم بندی که بانک مرکزی در بانک‌های مختلف ایجاد کرده بود و هر کسی بر اساس مثلا وزارت مسکن در بانک مسکن وزارت رفاه در بانک رفاه و الی آخر این تقسیماتی بود که قبلا برای اینکه استقرار پیدا کند حساب واحد خزانه را موجودی کل کشور را رسوبش کنترل بکنیم انضباط مالی داشته باشیم نیاز به مدل حساب واحد داشتیم.

مدیریت نقدینگی با اجرای حساب واحد خزانه

برزوزاده درباره کنترل نقدینگی گفت: مدیریت نقدینگی مدیریت هزینه ایی که قرار است اتفاق بیافتد در حساب واحد خزانه و الان خیلی جلو افتادیم برای مسیر در واقع مدل حساب واحد خزانه نیاز داشت در بانک مرکزی ما این را بر اساس قوانین برنامه پیش بینی کردیم مدلش را در واقع طراحی کردیم دیوان محاسبات که مرجع اصلی این موضوع بود هم برای اولین بار در واقع مذاکراتی را انجام دادیم مجوز لازم را گرفتیم تعداد حساب‌های مجاز هر دستگاه اجرایی در حوزه پرداخت‌ها مشخص شد حدود ۷ تا ۸ حساب بر اساس نیاز هر دستگاه مشخص شد و همه باید منتقل می‌شد به بانک مرکزی مرحله اول حساب‌های پرداخت بود لذا تمامی حساب‌های پرداختی که دستگاه‌های اجرایی نیاز داشتند که ما حساب‌های اصلی در بانک مرکزی متمرکز شد و تمام مراودات تمام دستگاه‌ها یعنی الان استثنا خدمتان می‌گویم چرا نیاوردند تمام دستگاه‌های اجرایی اگر با خزانه ارتباط کاری یا مراودات کاری داشته باشند از نظر پولی واریز بکنند بخواهند بگیرند همین الان در بانک مرکزی دارد انجام می‌شود و تمام سیستم حواله الکترونیک ما از طریق بانک مرکزی خوشبختانه دسته چک هم در بخش عمومی دیگه نداریم تسهیل ارائه خدمات است و وجود به طور کامل و شفاف داریم می‌بینیم.

وی افزود:آنچه که ما دنبالش هستیم امسال در واقع اجرای کامل حساب واحد خزانه است در حوزه دریافت‌ها، دریافت‌ها حساب‌های غیر قابل برداشتی است در واقع هیچ کس حق دخل و تصرف درش ندارد یعنی باید از ابتدای وصول تا زمانی که برسد به مقصد، مقصد نهایی یعنی حساب واحد خزانه بعد از آنجا یک گردش اصل ۵۳ قانون اساسی می‌خورد به بعد دوباره بر می‌گردد به دستگاه‌های که از بودجه استفاده خواهند کرد. ما از ابتدا دنبال آن هستیم یعنی منابع باید به طور کامل بدون واسطه بلادرنگ باید این پول‌های بیاید اگر صحبت از حساب فرعی می‌کنیم در شرکت‌های دولتی شرکت‌هایی هستند که منابعشان به طور کامل نمی‌آید و دلیلش هم این بوده که بر اساس تقسیم بندی تقسیمات اولیه بانک مرکزی رفتند در یک سری بانک‌ها در واقع حساب را باز کردند و تأسیساتی تجهیزاتی خریداری کردند نسبت به شناسایی وصول درآمد اقدام کردند و در زمان‌های بعد در سال‌های بعد این بانک‌ها خصوصی شدند.

استاندارد سازی حساب‌ها

وی درباره کیفیت نظارت هم گفت: در گذشته نظارت وجود داشت، ولی در خزانه داری حساب واحد خزانه یا حسابداری خزانه یا مدیریت مالیاتی دولت شکل نگرفته بود لذا با توجه به سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ هم همجور در قوانین مختلف ما سیستم مدیریت مالی دولت را تکمیل کردیم و الان دیگه هیچ کس نبایستی در واقع حسابی غیر از بانک مرکزی داشته باشد به دلیل اجرای آن سیستم مدیریت مالی دولت و حساب خزانه واحد متمرکز در بانک مرکزی.مدیر کل خزانه وزارت اقتصاد سپس با بیان اینکه تمام ۲۵۰ هزار حساب خارج از بانک مرکزی استاندارد سازی شده به ۲۳ هزار و هشتصد تا رسیده گفت این استاندارد سازی یعنی تجمیع شدنده‌ها حساب هر نهاد به یک تا دو تا حساب نزد بانک مرکزی.

برزوزاده با این توضیح که امکان دارد دستگاهی به ازای هر طرحش یک حساب باز کرده باشد، ولی الان دیگه نیاز نیست به ازای هر طرحش یک حساب باز کند گفت:کل طرح‌های عمرانی یک حساب کافی است یعنی این نظارت بر اساس یک طرح یعنی ما یک نظام استانداردمان که آمد اصل حساب‌های مستقل را دیگر استفاده نمی‌کند می‌گوید از موجودی بانک استفاده بکند برای کنترل اعتبار و کنترل نقدینگی.

چند درصد حساب واحد خزانه اجرایی شده؟

مدیر کل خزانه وزارت اقتصاد، بابیان اینکه تا کنون ۱۰۰ درصد حساب واحد خزانه اجرایی شده افزود: آنچه که مشکل ایجاد کرده این است که ما این سری حساب‌های فرعی داشتیم که بر اساس مجوز‌های قانونی خاص که دستگاه‌ها داشتند آن‌ها خارج از نفوذ و کنترل خزانه بود آن‌ها دسترسی نداشتیم آن‌ها هم به حساب خزانه منتقل می‌شد، ولی به موقع منتقل نمی‌شود، ولی الان کامل منتقل می‌شود. یعنی حساب می‌رفت در دستگاه اجرایی بعد از یک مدتی می‌آید و نه نظمی بود و نه شفافیت و نظارت و دولت در تهیه گزارشی مالی دچار مشکل می‌شد.

برزوزاده در باره دیگر حساب‌ها گفت: حساب‌های ... این‌ها را ما از شناسایی دستگاه‌های دیگر گرفتیم اطلاعاتی که گرفتیم تعداد حساب هایش خیلی زیاد است، چون فرض کنید ۶۷ دانشگاه ضرب در ۱۰ تا حساب هم بکنید تعدادش نزدیک حدود ۶۷۰ تا حساب در آمدی غیرخزانه ایی دارند و امکان دارد بیشتر هم باشد، چون حساب‌های پرداختشان باید ببینیم چند تا است. همچنین صورت‌های مالی این‌ها را خواستیم یعنی گفتیم که صورت‌های مالی را همراه با موجودی حساب بانک هایتان در تا ۲۹ اسفند سال قبل را به ما بدهید ضمن اینکه دیوان محاسبات در گزارش تفریغ بودجه درج کرده در هیئت مستشاری را مطرح کرده و آن ۵۱ شرکت هم انتظار حساب را باز کردیم معرفی کردیم بهشان، باید منابع را بروند حساب‌های قبلی شان مسدود کنند و پولش را مستقیم بریزند به حساب خزانه.

وی افزود ما اینکار را سپردیم به خود دستگاهها، زیرا اهلیت ابتدای حساب و انهداد حساب در مرحله اول با خود دستگاه اجرایی است به عنوان سوپروایز حساب‌ها هستیم به ما می‌گویند ما نظارت کلان است کجا مقصد نهایی است درآمد هزینه است این امسال گفتیم بانک مرکزی برود مسدود بکند و وجوه را منتقل کند به خزانه، که بانک مرکزی در برنامه زمان بندی که دارد این کار را انجام می‌دهد.واکنش وزارت بهداشت به قانون حساب واحد خزانه

در ادامه بهروز قنبری معاون مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت در باره چگونگی اجرای قانون حساب واحد خزانه از طرف وزارت بهداشت گفت:درست است واقعیت این است طبق احکام دائمی دانشگاه‌ها، قبلا حساب‌های فرعی داشتند و منابع شان را می‌کردند و علاوه بر بانک نزد حساب‌های فرعی نگهداری می‌کردند.بهروز قنبری با بیان اینکه بحث تمرکز حساب‌های، بخش نامه‌ای معاون اول رئیس جمهور به تاریخ ۲۰ هفت ابلاغ کرده و طبق این بخش نامه ابلاغی تمام دانشگاه‌ها، موسسات آموزش و تحقیقات و کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلف شده اند که تمامی درآمد‌های حاصل از فروش خدمات و سایر وجوه عمومی شان از مبدا بدون واسطه و درنگ به حساب‌های خزانه داری خود واریز کنند.

وی افزود:وزارت بهداشت بلافاصله اقدام به این عملیات کرده و بیش از ۹۰-۸۰ درصد حساب‌های وزارت بهداشت این اتفاق در مورد تمرکز و وجوه واریز به این حساب اتفاق افتاده و درصدی مانده است که دلیلش این است که بعضی از شهرستان‌ها، شهر‌های کوچک و روستا‌ها و شبکه‌های بهداشتی که زیرساخت مناسب برای ارتباط با بانک مرکزی داشته هنوز پرداخت نشده که امیدواریم ظرف دو ماه آ ینده این اتفاق بیافتد

در ادامه و قست پایانی مدیرکل خزانه وزارت اقتصاد: در باره شیوه عملکرد حساب واحد خزانه گفت: دستگاه‌ها نیازی به حساب جدید برای حساب‌های فرعی ندارد، زیرا این درآمد‌ها باید متصل شود به حساب‌های اصلی نزد خزانه و مکانیزم شناسه واریز را طراحی کرده و به بانک مرکزی ابلاغ کردیم الگوریتم آن را تمام حساب‌ها از هر جای ایران بابت هر موضوعی بخواهند واریز کنند این امکان فراهم است وحتی با یک حساب را انجام داده مثل سازمان مالیاتی و گمرک که این اقدام مهم را انجام داده است.

وی افزود: تمام دانشگاه‌ها باید درآمد‌های شان را وصل کنند به حساب اصلی که تمرکز پیدا می‌کند در خزانه و نیازی به حساب جدید ندارد، آن حساب‌ها باید مسدود شود، آقای دکتر قنبری حساب‌های خود وزارت بهداشت را گفتند، حساب دانشگاه‌ها و فرعی همچنان موجودیت دارد و به حساب خزانه منتقل نمی‌شود یعنی به نوعی سیستم‌های حسابداری را مدیریت می‌کنندو از حساب بانک‌ها خارج و به حساب‌های اصلی وارد شود، این نگرانی‌هایی برای سیستم حسابداری و شناسایی درآمد دارند و به حق هم هست.

برزوزاده گفت: تمام این حساب‌ها برای نظام بخشی و شفافیت منتقل می‌شود وگرنه در گذشته تمام این حساب‌ها نظارت می‌شده است و زیر نظر بانک مرکزی و دستگاه‌های نظارتی فعالیت می‌کردند. دوستان دانشگاه خودشان حسابرسی می‌کنند، حسابرس منتخب و دیوان محاسبات دارند

محسن برزوزاده در خصوص محل هزینه حمل و نقل گفت: متاسفانه هزینه حمل و نقل بلاتکلیف است و هزینه حمل و نقل مجوزی است که در انتهای مصارف ۱۴ آمده و باید حتما به حساب خزانه وارد شود.



ابطال دستورالعمل رئیس قوه قضائیه - پایگاه خبری اختبار

ابطال دستورالعمل رئیس قوه قضائیه - پایگاه خبری اختبار

بخشودگی و تقسیط جزای نقدی در تعزیرات حکومتی - دادپویان حامی

بخشودگی و تقسیط جزای نقدی در تعزیرات حکومتی - دادپویان حامی
ارجاع متخلفین از اجرای حساب واحد به دستگاه قضا

قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری - مرکز پژوهشها

قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری - مرکز پژوهشها
ابطال دستورالعمل رئیس قوه قضائیه - پایگاه خبری اختبار

دستورالعمل رسیدگی به تخلفات اداری - معاونت پشتیبانی و مدیریت ...

دستورالعمل رسیدگی به تخلفات اداری - معاونت پشتیبانی و مدیریت ...
www.ekhtebar.com › قوانین و مصوبات › رویه قضایی

استنکاف از اجرای آرای دیوان عدالت اداری

استنکاف از اجرای آرای دیوان عدالت اداری
قوه قضائیه – دارنده حساب کاربری واحد ستادی قوه قضاییه به نشانی ... نسبت به دستگاه قضائی را برای آنان فراهم می آورد «ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی ...

قانون آيين دادرسي كيفري

قانون آيين دادرسي كيفري
بخشودگی و تقسیط جزای نقدی در تعزیرات حکومتی - دادپویان حامی

قانون رسيدگي به تخلفات اداري

قانون رسيدگي به تخلفات اداري
hamilaw.ir › تعزیرات

وکیل ماده 477 - گروه وکلای پارسا

وکیل ماده 477 - گروه وکلای پارسا
در صورتی که واحدهای اجرای احکام در هنگام اجرای حکم و وصول محکوم به احراز نمایند ... حاصل میشود که عفو شامل حال متخلفان تخلفات تعزیرات حکومتی نیز میگردد.

کاهش اطاله دادرسی و خدمت به مردم با شناسایی برخط اموال محکومان/ رشد ۳۵۰ ...

کاهش اطاله دادرسی و خدمت به مردم با شناسایی برخط اموال محکومان/ رشد ۳۵۰ ...
قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری - مرکز پژوهشها
منبع خبر : iribnews.ir