پاکستان رزمایش نظامی دریایی چندملیتی برگزار می کند

پاکستان رزمایش نظامی دریایی چندملیتی برگزار می کند
پاکستان رزمایش نظامی دریایی چندملیتی برگزار می کند - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، نیروی دریایی پاکستان قصد دارد در فوریه ۲۰۲۳ یعنی تا کمتر از دو ماه دیگر میزبان رزمایش دریایی چندملیتی امان ۲۳ باشد و انتظار می‌رود که نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLA) نیز که در دوره‌های قبلی در این رزمایش شرکت کرده بود، در این دور هم دوباره شرکت کند.

چین و پاکستان در سال‌های اخیر مبادلات و همکاری‌های دریایی خود را بویژه در حوزه نظامی بیشتر کرده‌اند، از جمله رزمایش‌های مشترک، که با خرید چهار ناوچه پیشرفته از چین توسط پاکستان تقویت شد.

کمی قبل از رزمایش امان ۲۳، خبرنگار گلوبال تایمز مصاحبه‌ای اختصاصی با دریاسالار امجد خان نیازی (دریابان نیازی)، رئیس ستاد نیروی دریایی پاکستان داشت و در مورد موضوعات مختلف رزمایش با او گفتگو کرد.

دریاسالار نیازی در این گفتگو با اشاره به رزمایش دریایی پاکستان گفت: «رزمایش امان بهترین رزمایش دریایی چندملیتی نیروی دریایی پاکستان است که از سال ۲۰۰۷ هر دو سال یکبار انجام می‌شود. این رزمایش با هدف توسعه هم افزایی بین واحدهای دریایی شرکت کننده برای مقابله با چالش‌های امنیتی دریایی از طریق افزایش قابلیت همکاری بین منطقه‌ای و فراتر از آن انجام می‌شود. سری هشتم مانور امان از ۱۰ تا ۱۴ فوریه ۲۰۲۳ در کراچی برگزار می‌شود. قالب تمرین دارای دو مرحله مجزا است: اول، مرحله بندر که از ۱۰ تا ۱۲ فوریه برگزار می‌شود و سپس مرحله دریایی که از ۱۳ تا ۱۴ فوریه برگزار می‌شود.»

رئیس ستاد نیروی دریایی پاکستان در ادامه افزود: «ما انتظار داریم طیف گسترده‌ای از مشارکت کشورها از سراسر جهان را در این رزمایش داشته باشیم، زیرا ۴۳ کشور در تمرین امان -۲۱ با وجود محدودیت‌های کرونایی شرکت کردند. من مطمئن هستم که تمرین امان -۲۳ کمک قابل توجهی به تحقق خواسته مشترک کشورهای دریایی شرکت کننده برای صلح منطقه‌ای و رفاه مشترک از طریق چنین تلاش‌هایی خواهد کرد.»

مقام ارشد نیروی دریایی پاکستان همچنین درباره مشارکت چین در این رزمایش نظامی گفت: «از آنجایی که پاکستان قصد دارد شرکت‌های مختلف بین المللی را در زمینه‌های دریایی مختلف گرد هم آورد، فکر می‌کنم فرصتی منحصر به فرد برای سرمایه گذاری مشترک در بخش دریایی فراهم خواهد شد. در این راستا، بخش دریایی چین در طول سال‌ها شاهد رشد تصاعدی بوده است که نشان می‌دهد این کشور تولیدکننده پیشرو در تجهیزات کشتیرانی است. علاوه بر این، چین بیش از ۳۰ بندر اصلی دارد و از ۱۰ بندر شلوغ جهان، هفت بندر در چین واقع شده است. با این صنایع دریایی، مشارکت بخش دریایی چین، فرصتی ایده‌آل برای شرکت‌های داخلی و همچنین بین‌المللی در کشف راه‌های همکاری برای ترویج سرمایه‌گذاری در بخش دریایی پاکستان و چین است.»

منبع خبر : mehrnews.com