آمریکا: اکنون زمان عادی سازی روابط کشورها با سوریه نیست

آمریکا: اکنون زمان عادی سازی روابط کشورها با سوریه نیست
آمریکا: اکنون زمان عادی سازی روابط کشورها با سوریه نیست - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره موضع آمریکا در قبال ارتباطات سه جانبه ترکیه، سوریه و روسیه گفت: «آمریکا معتقد است که روابط با سوریه در حال حاضر نباید ارتقا و بهبود یابد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «ما به همه متحدان و شرکای خود به وضوح اعلام کرده‌ایم که اکنون زمان عادی‌سازی روابط نیست، اکنون زمان ارتقای روابط [با سوریه] نیست.»

پرایس خاطرنشان کرد: «من درک می‌کنم که این یک تعامل سه جانبه بود که شامل سوریه، ترکیه و فدراسیون روسیه نیز می‌شد. سیاست ما اما تغییر نکرده است.» وی افزود که ایالات متحده از کشورهایی که روابط خود را با سوریه ارتقا می‌دهند یا حمایت خود را برای بازسازی روابط با سوریه ابراز می‌کنند، حمایت نمی‌کند.

در اواخر سال میلادی گذشته مقامات ترکیه به ویژه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور به شکل تلویحی از تمایل برای برقراری روابط با دمشق سخن گفتند. ماه گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه کشورش هیچ چشم طمعی به خاک سوریه ندارد گفت: «ملت سوریه برادران ما هستند و اهمیت بسیاری به یکپارچگی سوریه می‌دهیم و حکومت سوریه باید این نکته را درک کند. باید در مورد سوریه گام‌های بزرگی برداریم و از این راه بسیاری از نقشه‌های طراحی شده علیه این منطقه در جهان اسلام را خنثی کنیم.»

از سوی دیگر آرام آرام اوضاع به گونه‌ای پیش رفت که اردوغان که زمانی بشار اسد را تروریست خطاب می‌کرد از آمادگی برای گفتگو با رئیس جمهور سوریه سخن گفت. به موازات آن دیدارهای مقامات اطلاعاتی و امنیتی دو کشور بیشتر شد و به گونه‌ای تلاش شد که زمینه دیدارهای سیاسی میان طرفین هموار شود. در این میان نقش روسیه هم مشهود است. به طوری که «میخائل بوگدانوف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه، تأکید کرد که مسکو از برگزاری دیدار وزرای امور خارجه سوریه و ترکیه استقبال می‌کند و اگر لازم باشد آماده کمک به برگزاری چنین دیداری است.

پس از آن مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، در «نشست ارزیابی پایان سال» در وزارت خارجه این کشور در آنکارا درباره دیدار وزرای دفاع و مسئولان دستگاه‌های امنیتی ترکیه و سوریه در مسکو گفت: قدم بعدی در نقشه راه ترسیم‌شده برگزاری دیداری در سطح وزرای خارجه است. زمان‌بندی مشخصی برای چنین دیداری تنظیم نشده است. وی افزود: «همچنین زمان مشخصی برای دیدار سه‌جانبه سران کشورها هم تعیین نشده است و ماه ژانویه برای چنین دیدارهای بسیار زود است.» وی نشست مسکو را «مفید» خواند و گفت که هماهنگی با حکومت سوریه برای رسیدن به راه حل سیاسی جهت صلح و ثبات دائمی در این کشور ضرورت دارد.

منبع خبر : mehrnews.com