استفاده ازپهپاد برای انتقال اعضای پیوندی

استفاده ازپهپاد برای انتقال اعضای پیوندی

همانطور که فناوری هواپیماهای بدون سرنشین قابل اعتمادتر شده است، مهندسان شروع به استفاده از آنها برای کاربردهای مهمتر کرده اند. در این مثال، یک هواپیمای بدون سرنشین، ریه اهدایی یک بیمار فوت شده را در بیمارستانی در مرکز شهر تورنتو، کانادا، به بیمار دیگری که نیاز به یک ریه جدید در بیمارستان دیگری، آن هم در مرکز شهر تورنتو، داشت، حمل کرد.

این مطالعه امکان سنجی اولین موردی نبود که از پهپاد برای حمل اعضای بدن انسان یا تجهیزات پزشکی استفاده کرد، اما شاید دقیق ترین مورد باشد. این تلاش برای آزمایش استفاده از پهپادها برای حمل اعضای اهدایی به طور منظم انجام شد. برای این منظور، آنها با انتخاب یک پهپاد M600 Pro ساخت چین که ثابت کرده است یک پهپاد کارآمد است، کار را شروع کردند.

سپس آنها پهپاد را مطابق با نیازهای خاص خود تغییر دادند. اول، آنها وسایل الکترونیکی جدیدی را اضافه کردند که به طور خاص برای برقراری اتصالی قوی طراحی شده است. هواپیمای بدون سرنشین در مسیر خود توسط یک خلبان انسانی هدایت می شود. سپس یک چتر نجات، چراغ ها، چندین دوربین، ردیاب GPS و یک سیستم بازیابی را اضافه کردند.

در نهایت، آنها ارابه فرود را برداشتند و آن را با یک جعبه کانتینری که به طور خاص برای خنک نگه داشتن اندام ها در طول حمل و نقل طراحی شده بود، جایگزین کردند. هنگامی که آنها راضی شدند که پهپاد را به درستی پیکربندی کرده اند، شروع به انجام پروازهای آزمایشی کردند. آنها پهپاد را مجبور کردند که اشیا را از نقطه‌ای به نقطه دیگر حمل کند و تمام ویژگی‌های آن را آزمایش کند. سپس، پس از ۴۰۰ پرواز آزمایشی از این دست، آنها پهپاد خود را برای بهره برداری آماده دانستند.

این پرواز با پهپاد حامل یک ریه اهدایی از بیمارستان غربی تورنتو انجام شد. سپس به بیمارستان عمومی تورنتو، تنها دو کیلومتر دورتر، منتقل شد، جایی که ریه تحویل داده شد و به سلامت در بدن بیمار منتظر قرار داده شد. محققان پیشنهاد می‌کنند که رویکرد آنها می‌تواند برای جابه‌جایی‌های کوتاه مدت در مناطق پرجمعیت، مانند سراسر یک شهر، استفاده شود که زمان تحویل را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

آنها خاطرنشان می کنند که اغلب، حتی جابجایی های کوتاه با استفاده از وسایل نقلیه روی زمین به دلیل ازدحام و ترافیک های پیش بینی نشده، زمان زیادی را می طلبد. آنها خاطرنشان می کنند که پهپاد می تواند درست بر فراز همه اینها پرواز کند. آنها همچنین پیشنهاد می کنند که رویکرد آنها می تواند برای حمل اعضای بدن در مناطق روستایی مورد استفاده قرار گیرد، جایی که بیمارستان ها همیشه باند فرود هلیکوپتر ندارند.

منبع :  phys.org

منبع خبر : iribnews.ir