تیک عصبی چشم را چگونه کنترل کنیم؟

تیک عصبی چشم را چگونه کنترل کنیم؟

تیک عصبی (tic) نوعی اختلال در رفتار است که در آن فرد مبتلا، بی اختیار و بدون کنترل عضوی از خود را به حرکت در می‌آورد حتی افرادی هستند که از تیک عصبی در خواب رنج می‌برند.

تیک عصبی چشمبه گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، اگر پلک‌های شما به طور غیر ارادی می‌لرزد یا بسته می‌شود، ممکن است دچار تیک شده باشید. به‌طور کلی باید توجه داشت که تیک‌های عصبی لرزش‌های بسیار ظریف ماهیچه‌ها هستند که می‌توانند به دلایل متعدد ظاهر شوند و شدتشان متغیر است.

در این فرآیند هر عضله می‌تواند تحت تأثیر قرار گیرد. اگرچه آن‌ها در هر زمان ظاهر می‌شوند، اما معمولا آنقدر ناچیز هستند که توسط اشخاص مورد توجه قرار نمی‌گیرند. اگر تیک عصبی جدی نباشد، می‌توان آن را با برخی اقدامات ساده بهبود بخشید یا حتی از بین ببرد.

بیشتر بخوانید: علت تیک عصبی کودکان چیست؟

علل پرش چشماول از همه، تلاش برای شناسایی علت این رویداد مهم است. برای انجام این کار، مراجعه به چشم پزشک برای رد هرگونه بیماری مزمن ضروری است. تیک عصبی در چشم می‌تواند توسط عوامل مختلف، از موقعیت‌های روزمره گرفته تا تروما، ایجاد شود.

بر اساس مقالات منتشر شده، شایع‌ترین دلایل پرش چشم موارد زیر است:

فشار خستگی بصری مصرف بیش از حد تنباکو، کافئین و الکل برخی از کمبود‌های تغذیه‌ای (مانند کمبود منیزیم، پتاسیم و کلسیم و ویتامین ب ۱۲) آلرژی‌ها و بیماری‌هایی مانند سندرم شوگرن نیز می‌توانند منشا آن باشند.

همچنین تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد کمبود آب در چشم، ضربه‌های وارده به آن ناحیه و استفاده از دارو‌ها برای بیماری‌هایی مانند پارکینسون نیز می‌تواند باعث تیک چشم شود.

تیک عصبی چشم علائم هشدار دهندهاگر علاوه بر انقباضات غیرارادی، دچار سرگیجه یا تاری دید می‌شوید، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید، زیرا این می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌تر باشد.

سایر علائم هشدار دهنده عبارتند از: افتادگی پلک سردرد پلک زدن خیلی آهسته تیک‌هایی که هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول می‌کشد ترشحات غیر معمول در چشم سوزش و تورم چشم

تیک عصبی چشم نکاتی برای از بین بردن تیک عصبی در چشموقتی تیک‌ها منشأ عاطفی دارند، تا زمانی که متخصص آن‌ها را تأیید کند، امکان انتخاب درمان‌های طبیعی وجود دارد. این درمان‌ها می‌تواند تغییر در رژیم غذایی یا انجام برخی فعالیت‌های بدنی باشد. ممکن است مشکل شما موقتی باشد و نیازی به نسخه برای دارو‌های روانگردان نداشته باشید.

در چنین شرایطی می‌توانید نکات زیر را برای درمان پرش چشم رعایت کنید.

۱. چشمان خود را محکم باز و بسته کنیدچشمان خود را تا جایی که می‌توانید محکم ببندید، ۳۰ثانیه نگه دارید و سپس با همان شدت باز کنید. این باعث تولید اشک در چشم می‌شود که می‌تواند خشکی چشم (که یکی از علل ایجاد تیک در چشم است) را کم کند. همچنین می‌توانید از یک قطره چشم روان‌کننده برای رفع خشکی چشم استفاده کنید.

۲. چشم را ماساژ دهیدقبل از اینکه دستان خود را به صورت خود ببرید، همیشه باید آن‌ها را با آب و صابون به خوبی بشویید. مقالات منتشر شده نشان می‌دهد که راه دیگر برای آرام کردن تیک عصبی در چشم، لمس صورت یا چشم‌هایتان است. برای انجام این کار، با کمک نوک انگشتان، حرکات دایره‌ای روی پلک‌های خود به مدت ۲۰ ثانیه انجام دهید.

۳. پلک زدنچند بار پلک زدن پشت سر هم می‌تواند درد احتمالی ناشی از پرش چشم را کاهش دهد. با این عمل ساده می‌توانید به طور طبیعی چشم را مرطوب کنید. پلک زدن سریع نیز می‌تواند نکته دیگری برای تسکین تیک عصبی چشم باشد.

تیک عصبی چشم ۴. اجتناب از قرار گیری در موقعیت‌های استرس زااسترس و اضطراب نیز می‌تواند باعث تیک چشم شود. برای جلوگیری از این مشکلات، باید از قرار گرفتن در تمام موقعیت‌های استرس‌زا دوری کنید. اگر اضطراب شما کم نشد، می‌توانید به پزشک مراجعه کنید.

۵. داشتن استراحت و تغذیه کافیتحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که کمبود خواب یا استراحت ضعیف باعث ایجاد پرش در چشم می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل، شب‌ها باید حداقل هشت ساعت در روز بخوابید. علاوه بر این، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و نوشیدن آب کافی نیز در جلوگیری از پرش چشم مفید است.

۶. از کافئین، الکل و تنباکو خودداری کنیدنکته دیگری که می‌توانید برای کاهش تیک عصبی در چشم انجام دهید، اجتناب از مصرف کافئین، الکل و تنباکو است. اگر از این مواد بیش از حد استفاده شود، باعث وارد شدن آسیب‌های متعدد به بدن می‌شود. همچنین افزایش مقدار ورزش روزانه می‌تواند به بهبود سلامت کلی سیستم عصبی و رفع تیک‌های عصبی کمک کند.

۷. قطره یا کمپرس سرد می‌تواند به اختلال تیک چشم کمک کندیک راه حل خوب برای خشکی چشم استفاده از قطره‌های چشمی روان کننده است. اگر احساس می‌کنید چشم‌هایتان خشک است، با یک متخصص مشورت کنید تا قطره یا ژل مخصوص برای مرطوب کردن آن‌ها برایتان تجویز کند. همچنین می‌توانید از دستور العمل‌های طب سنتی پیروی کرده و از کمپرس آب یا بابونه استفاده کنید.

طبق مطالعات انجام شده، بابونه دارای خواصی است که التهاب را کاهش می‌دهد و باعث تسکین در ناحیه دور چشم می‌شود. با این حال، به خاطر داشته باشید که قبل از استفاده از این دستور العمل، داشتن مجوز از چشم پزشک ضروری است.

نحوه استفاده از دم کرده بابونه به این شرح است: ابتدا دم کرده بابونه را تهیه کرده و صبر کنید تا کمی ولرم شود. سپس، یک کمپرس سرد را در دم کرده بابونه خیس کرده، روی چشم‌های بسته بمالید و چند ثانیه صبر کنید. بعد این کار را با کمپرس گرم برای چند ثانیه انجام دهید.

اختلال تیک چشم: چشم پزشک خود را در جریان بگذاریددر خاتمه، اگر هر یک از علائم بالا را دارید، یکی از بهترین راه‌ها برای رفع پرش چشم مراجعه به متخصص برای جلوگیری از آسیب بیشتر است. به یاد داشته باشید که این مقاله تنها راهنمایی برای شماست تا سعی کنید مشکل را به روشی طبیعی و ساده بهبود بخشید، اما همیشه باید از راهنمایی و نظارت یک متخصص برخوردار باشید. منبع: step to health

منبع خبر : iribnews.ir