درخشش هلال احمر در عرصه‌های بین‌المللی

درخشش هلال احمر در عرصه‌های بین‌المللی

دستاورد‌های یک‌ساله هلال احمر:

به مناسبت آغاز سال میلادی ۲۰۲۳، مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال‌احمر به تشریح دستاورد‌های یک‌ساله جمعیت هلال‌احمر در عرصه بین‌المللی و در یک سال گذشته پرداخت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، اشکان موسوی با اشاره به آغاز سال میلادی ۲۰۲۳، گفت: در سالی که به پایان رسید جمعیت هلا‎ل‌احمر کشور دستاورد‌های بزرگ و ارزشمندی داشت؛ دریافت جایزه هانری داویسون برای دومین بار در سال ۲۰۲۲ میلادی به پاس خدمات شایسته و بشردوستانه اخیر جمعیت، یکی از آن‌ها بود.

وی افزود: جمعیت هلال‌احمر کشور، برای نخستین بار، جایزه‌هانری داویسون را برای ارائه خدمات بشردوستانه امدادی، درمانی و بهداشتی به زلزله‌زدگان شهر بم دریافت کرده بود.

موسوی با اشاره به اعطای مدال فلورانس نایتینگل به دکتر ناصر عمادی، رئیس مرکز سلامت جمعیت هلال‌احمر در کنیا، ادامه داد: این مدال، پیش از این، توسط ۶ نفر از کارکنان جمعیت هلال‌احمر و در سال‌های ۲۰۰۱.۲۰۱۱ و ۲۰۱۷ نیز دریافت شده بود. این مدال به افتخار کار و زندگی فلورانس نایتنگل، پرستار داوطلب انگلیسی در نظر گرفته شده و به پرستاران و مددکاران داوطلبی که اعضای فعال یا حامیان دائم صلیب سرخ و هلال احمرند و خدمات ارزنده‌ای را در زمینه‌های بهداشت عمومی یا آموزش پرستاری ارائه می‌کنند، اعطا می‌شود.

موسوی با بیان این که اخذ بودجه صندوق ملکه شوکن در سال ۲۰۲۲ برای اجرای پروژه توانمندسازی جوانان با موضوع کارآفرینی و اشتغال‌زایی در سازمان جوانان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران از دیگر اقدامات و دستاورد‌های جمعیت هلال‌احمر است، افزود: در نهمین کنفرانس بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر و پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی و جمعیت صلیب سرخ ژاپن در مجموع مبلغ ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار ین ژاپن را به نام صندوق ملکه شوکن برای انجام فعالیت‌های امدادی در زمان صلح اختصاص دادند. این اعتبار به پروژه‌هایی از قبیل آمادگی در برابر سوانح، بهداشت، خدمات انتقال خون، حوزه جوانان، کمک‌های اولیه، برنامه‌های نجات و اشاعه اصول و اهداف بشردوستانه اختصاص پیدا می‌کند که به جمعیت هلال‎احمر ایران اختصاص داده شد.

به گفته مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر، هماهنگی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به کشور‌های متاثر از حوادث و سوانح و مشارکت در عملیات امداد بین‌المللی مانند زلزله افغانستان، سیل پاکستان، سیل ترکیه و مهاجرین افغانستانی، از اقدامات دیگر جمعیت هلال‌احمر در سطح بین‌المللی است.

موسوی عنوان کرد: انعقاد تفاهم‌نامه‌های بشردوستانه با جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر و همچنین جستجو و بازپیوند افراد جدا افتاده از خانواده، شامل ۱۰۶ مورد جستجو اتباع افاغنه (۷ مورد بازپیوند خانواده) با کمک جمعیت هلال‌احمر انجام شد.

گفتنی است، شرکت تیم داوطلبان جمعیت هلال احمر در «مسابقه و مدرسه‌ی تابستانه‌ی حقوق بین‌الملل بشردوستانه» عزیزبِی ترکیه از۳۰ جولای تا ۳ اوت ۲۰۲۱ (KIRIMLI DR. AZİZ BEY INTERNATIONAL HUMANITARIAN LAW COMPETITION & ADVANCED SUMMER SCHOOL) از اقدامات دیگر است. در این مسابقه، محسن ابراهیمی، نامزد دریافت هر ۲ جایزه‌ی انفرادی، یعنی بهترین شرکت‌کننده (Participant) و بهترین ارائه‌کننده (Mooter) شد که در پایان مسابقه، جایزهً بهترین شرکت‌کننده را دریافت کرد. تیم ایران، با حمایت کمیته ملی حقوق بشردوستانه، جمعیت هلال احمر و دفتر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در تهران در این برنامه شرکت کرد.

منبع خبر : iribnews.ir