درخواست مصر از موزه‌های اروپایی برای بازگرداندن آثار تاریخی

درخواست مصر از موزه‌های اروپایی برای بازگرداندن آثار تاریخی

باستان شناسان مصری با راه انداختن طوماری اینترنتی از کشور‌های اروپایی خواستند آثار باستانی سرقتی از این کشور را بازگردانند.

  به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، به نقل از شبکه آرتی، باستان شناسان مصری از موزه‌های اروپایی خواسته اند آثار باستانی مصر را به این کشور بازگردانند. بسیاری از این آثار در دوران استعمار به صورت غیرقانونی از مصر خارج شده اند.

باستان شناسان مصری با راه انداختن طوماری اینترنتی از کشور‌های اروپایی درخواست کرده اند آثار باستانی به سرقت رفته از این کشور را بازگردانند. تاکنون حدود صد هزار نفر این طومار را امضا کرده اند. این طومار اینترنتی به همت وزیر سابق آثار باستانی مصر راه اندازی شده است.

نخست وزیر مصر رسما از دولت انگلیس خواسته است لوح روزتا را به این کشور بازگرداند. این لوح باستانی هم اکنون در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود. از دیگر آثار باستانی مهم می‌توان به مجسمه ملکه نفرتیتی و زودیاک دندرا اشاره کرد که در موزه برلین و موزه لوور پاریس نگهداری می‌شوند.

يک شهروند مصری گفت: " این کار خوبی نیست. این آثار باستانی متعلق به ماست و کشور‌های خارجی مدت‌ها قبل آن‌ها را از ما دزدیده اند. حالا که می‌خواهیم این آثار را به کشورمان برگردانیم این کشور‌ها از این کار خودداری می‌کنند. آن‌ها خیلی از آثار ما را دزدیده اند و حالا آن‌ها را برنمی گردانند. کار خیلی زشتی است. "

شهروند مصري: " از نظر تاریخی و باستان شناسی درست نیست که آثار باستانی مصر در کشور‌هایی که آن‌ها را دزدیده اند باقی بمانند. فرانسوی ها، انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها هنگام اشغال کشورمان این آثار را دزدیده اند. این آثار برای کشورمان اهمیت زیادی دارند و باید به کشور برگردانده شوند. این حق ماست. "

شهروند مصري: " این حق آن‌ها نیست. این آثار تاریخی متعلق به ماست و خودمان می‌توانیم از آن‌ها نگهداری کنیم. به نظر من بعضی از این کشور‌ها متکبر هستند، زیرا می‌گویند ما کشور جهان سومی هستیم. این حرف واقعا خودخواهانه است. "



درخواست مصر از موزه های اروپایی برای بازگرداندن آثار تاریخی - قطره

درخواست مصر از موزه های اروپایی برای بازگرداندن آثار تاریخی - قطره

دست مصر به
منبع خبر : iribnews.ir