چرا کارآیی خودرو‌های الکتریکی بیشتر از بنزینی است؟

چرا کارآیی خودرو‌های الکتریکی بیشتر از بنزینی است؟

بر خلاف تصور بیشتر مردم که خودرو‌های بنزینی را دارای موتوری قدرتمند و کارآمدتر می‌دانند، موتور‌های الکتریکی دارای بازدهی بسیار بیشتر و موثرتری هستند.

به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما ، خودرو‌های برقی و بنزینی دارای تفاوت‌های متعددی هستند و گذشته از مباحث زیست محیطی، نوع عملکرد و بازدهی این خودرو‌ها با یکدیگر متفاوت است. در این میان نحوه فعالیت چرخ‌های این دو نسل از خودرو‌ها متفاوت است، زیرا خودرو‌های الکتریکی برای هر یک از چرخ‌های خود موتوری جداگانه دارند که کارآیی آن‌ها را افزایش می‌دهد.

مقایسه کارآیی خودرو‌های الکتریکی و بنزینیشرکت خودروسازی لکسوس در سال ۲۰۲۰ یک سیستم چهار چرخ محرک دو موتوره به نام Direct۴ معرفی کرد که گام بلندی در پیشرفت فناوری خودرو‌های الکتریکی بود. شرکت نیسان نیز با اختراع کنترل جداگانه درجه ترمز‌های احیا کننده در جلو و عقب، به جای ترمز‌های سنتی نصب شده در جلو، خودرو‌های الکتریکی خود را به گونه‌ای طراحی کرده که حالت تراز بیشتری حفظ و از منحرف شدن خودرو در پی ترمز ناگهانی جلوگیری می‌کند.

یکی دیگر از دلایل افزایش کارایی خودرو‌های الکتریکی نسبت به بنزینی، مهندسی توزیع گشتاور آن‌ها از جلو به عقب و از پهلو به پهلو، است. شرکت خودروسازی لکسوس برای مدت طولانی با ترکیبی از مکانیک و کنترل الکترونیکی، از جمله انتخاب دنده در خط محرک و دیفرانسیل‌های الکترونیکی، به خوبی این قابلیت را ایجاد کرده است.

از نظر فنی، تغییرات در گشتاور خروجی موتور‌های الکتریکی می‌تواند آنی باشد و به طور استاندارد زمان واکنش سیستم‌های مکانیکی و جابجایی گشتاور بر حسب میلی ثانیه اندازه گیری می‌شود.

آنچه که این دو ویژگی جدید را برجسته می‌کند این است که با توسعه فناوری و بدون میزان پیچیدگی مکانیکی مورد نیاز با خطوط محرکه معمولی، می‌توان بسیاری از ایده‌های مفید را در پیشرانه‌های برقی استفاده کرد.

این فناوری‌ها سبب شده اند تا خودرو‌های الکتریکی علاوه بر حذف گاز‌های خروجی از لوله اگزوز، حداکثر گشتاور را از حالت خاموش تولید کنند. طراحی موتور‌های جداگانه برای هر چرخ، علاوه بر افزایش قابلیت و توانمندی کلی خودرو، باعث تقویت سیستم‌های ترمز شده و این سیستم‌ها بر خلاف ترمز‌های سنتی کمتر دچار فرسودگی می‌شوند.

در نهایت بر اساس این ویژگی‌ها می‌توان استدلال کرد که ماشین‌های الکتریکی به نسبت خودرو‌های دارای موتور احتراقی دارای توانمندی‌های بیشتر و بهینه‌ای هستند.

منبع خبر : iribnews.ir