چگونه از چشمان خود در برابر نور صفحه نمایش محافظت کنیم؟

چگونه از چشمان خود در برابر نور صفحه نمایش محافظت کنیم؟

عدسی بلوکات و بلوکنترل راه‌حل خوبی است برای اینکه از چشم‌هایمان در برابر نور آبی تجهیزاتی مانند صفحه نمایش موبایل محافظت کنیم. 

آیا تابه‌حال هنگام استفاده از کامپیوتر، موبایل و دیگر صفحه‌نمایش‌های دیجیتال احساس سردرد و خستگی چشم داشته‌اید؟ آیا برای درمان این مشکل به دنبال راه حلی رفته‌اید؟ 

به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما ، از زمانی که از خواب بیدار می‌شویم تا هنگامی‌که دوباره به خواب برویم در معرض نور آبی هستیم! شاید برای شما این موضوع تعجب‌آور باشد؛ اما حقیقت دارد. صبح که از خواب بیدار می‌شویم تلفن همراه خود را چک می‌کنیم و در طول روز نیز برای درس‌خواندن، انجام فعالیت‌های کاری و… از کامپیوتر و انواع صفحات فضای مجازی استفاده می‌کنیم.

تاثیر نور آبی بر چشم

 این نور دارای طول موج کوتاه و انرژی بالایی است. نور آبی جلوی شبکیه تجمع کرده و به تدریج وارد آن می­ شود. به مرور زمان به شبکیه چشم ها آسیب می زند و سبب سرکوب ترشح ملاتونین می شود.

در نتیجه این اتفاق فشار مضاعف به چشم اعمال می‌گردد. اگر چشم شما مدام در معرض تابش نور آبی باشد، دچار عوارضی مانند آب مروارید، خشکی چشم و بیماری دژنراسیون ماکول خواهد شد. عدسی­های بلوکات و بلوکنترل عدسی­هایی هستند که مانع رسیدن این نور به چشم می­شوند.

البته همه نور های آبی مضر نیستند. نور های آبی بین ۳۸۰_۴۹۰ nm متغیر اند. بین ۳۸۰_۴۴۰ nm ( آبی و بنفش ) مضر است و منجر به آب مروارید، خشکی چشم، دژنراسیون ماکولا و... می شود. بین ۴۴۰_۴۹۰ nm (آبی و فیروزه ای) مفید است و منجر به تنظیم چرخه خواب و بیداری، درمان بی خوابی و افسردگی، افزایش هوشیاری و حافظه می شود.

عدسی بلوکات و بلوکنترل چه تفاوتی با هم دارند؟

طبق تحقیقات به‌دست‌آمده عینک‌های بلوکات با مهار این نور مضر و همچنین اشعه فرابنفش خورشید تأثیر بسیار خوبی را در محافظت از چشمان ما دارند.

امروزه با توجه به استفاده مداوم از وسایل الکترونیکی و افزایش هر روزه آن، محافظت از چشم ها در برابر این وسایل بسیار اهمیت دارد. پیشنهاد متخصصان اپتیک استفاده از عدسی های بلوکات و بلوکنترل است.  

این عدسی ها مناسب برای افرادی است که به صورت روزانه استفاده مداوم از لوازم الکترونیکی مانند تلفن همراه، کامپیوتر، لپتاب، تبلت، تلویزیون(LED وLCD) و... را  دارند و در نتیجه این استفاده دچار سوزش، خستگی، خشکی چشم ها و سردرد می شوند. برای مثال دانش آموزان و دانشجویان، کارمندانی که دائم از کامپیوتر استفاده می کنند، برنامه نویسان، طراحان، معامله کنندگان بازارهای مالی، تدوین گران، افرادی که کسب و کار اینترنتی دارند، گیمر ها و...

مفهوم عدسی بلوکات و بلو کنترل در عینک‌های طبی چیست؟

عدسی های بلوکات و بلوکنترل، لنزهایی هستند که از ورود اشعه آبی به چشم جلوگیری می‌کنند. این اشعه صرفا مربوط به نور خورشید نمی‌شود. کلیه تجهیزات الکترونیکی مانند صفحه نمایش موبایل این اشعه را به چشم می‌تابانند. تابش بیش از حد این اشعه سلامتی چشم‌ها را به خطر می‌اندازد، به همین دلیل این نوع عدسی‌ها طراحی شده‌اند.

عدسی بلوکات و بلوکنترل از چشم در برابر اشعه آبی ناشی تجهیزاتی مانند کامپیوتر محافظت می‌کنند.

تفاوت‌های عدسی بلوکات و بلو کنترل کاربرد عدسی بلوکنترل و بلوکات

در واقع تفاوت اساسی بین کاربرد عدسی بلوکات با بلوکنترل وجود ندارد. عدسی بلوکات همانطور که از نامش پیداست (blue cut) به طور کامل از ورود نور آبی به چشم جلوگیری می‌کند. این لنزها تغییر اساسی و قابل محسوسی در رنگ‌ها ایجاد نمی‌کنند؛ یعنی چه با عینک و چه بی‌عینک، کیفیت رنگ‌ها بخصوص قرمز و آبی یکسان است.

این ویژگی در عینک‌های بلوکنترل نیز وجود دارد. از آنجاییکه این عینک‌ها نور آبی را به طور کامل خنثی نمی‌کنند، رنگ‌ها نسبت به عدسی‌های بلوکات واقعی‌تر هستند. ولی باید بدانید تفاوت چندان محسوس نیست. عدسی‌های بلوکنترل توانایی ایجاد کنتراست بهتری دارند.

به هرحال این عینک‌ها برای افرادی که زیاد با کامیپوتر کار می‌کنند، مناسب هستند. استفاده از این عینک‌ها مانع از سوزش و قرمزی چشم و سرگیجه و حالت تهوع نیز می‌شود.

اگر روزانه ۳ ساعت با کامپیوتر سر و کار دارید و در عین حال دچار خستگی و ضعف بینایی چشم می‌شوید، بهتر است از عینک بلوکنترل استفاده کنید. چنانچه این مدت زمان به ۸ ساعت در روز می‌رسد، عینک‌های بلوکات می‌‌توانند انتخاب مناسب باشند.

تفاوت عدسی معمولی و عدسی بلوکات

عینک‌های معمولی اشعه آبی را از خود عبور می‌دهند، در حالیکه عینک‌های بلوکات ۹۳ تا ۹۷ درصد نور آبی را فیلتر می‌کنند.

ویژگی‌های فنی و ساختاری عدسی بلوکات و بلو کنترل

عدسی بلوکنترل پوشش شفافی روی خود دارد و به همین دلیل از باز تابش نور خورشید به چشم جلوگیری می‌کند. با استفاده از این عینک نورهایی که طول موجی برابر با ۳۸۰ تا ۴۵۰ نانومتر دارند، نمی‌توانند وارد چشم شوند. در عین حال این لنز به بخشی از نور آبی که برای چشم مفید است، اجازه عبور می‌دهد. این نورها طول موجی برابر با ۴۵۰ تا ۵۰۰ نانومتر دارند. عدسی‌های بلو‌کنترل تا ۸۴ درصد مانع از ورود نور آبی می‌‌شوند.

ساختار عدسی بلوکات به‌گونه‌ایی است که مواد بازدارنده در بافت لنز عینک وجود دارند. این ویژگی سبب می‌شود تا این عدسی‌‌ها نورهای مفید و مضر را فیلتر کنند. آنها می‌توانند ۹۳ تا ۹۷ درصد نور آبی را حذف کنند. ویژگی uv در این عدسی‌ها برابر با ۴۲۰ است.

قابلیت uv به اشعه فرابنفش خورشید بازمی‌گردد. این اشعه سه طول موج UVa – UVb – UVc را دارد. طول موج‌های uva و uvb می‌توانند به چشم آسیب وارد کنند. برای در امان ماندن در برابر آنها لنز عینک باید تا ۹۸ درصد توانایی جذب این طول موج‌ها را داشته باشد.

عدسی بلوکنترل پوشش محافظتی دارد که می‌تواند تا ۸۴ درصد نور آبی را فیلتر کند. کیفیت و ماندگاری

تفاوت عدسی بلوکات و بلوکنترل در کیفیت و ماندگاری چندان قابل توجه نیست. این عدسی‌ها به‌گونه‌ایی طراحی می‌شوند که طول عمر خوبی دارند و از چشم‌ها بخوبی محافظت می‌کنند. اما اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر آنها را از نظر کیفیت و ماندگاری مقایسه کنیم، باید گفت که لنزهای بلو کنترل، عدسی‌های معمولی هستند که پوشش (کوتینگ، Coating) روی آنها وجود دارد.

در بررسی این عدسی‌ها اصطلاحی به نام مونومر نیز وجود دارد. مونومر شاخصی است که از آن برای بیان میزان استحکام و مقاومت در موادی مانند شیشه و پلاستیک استفاده می‌کنند. لنزهای بلوکات، مونومر بهتری دارند.

فواید عدسی بلوکات و بلوکنترل چیست؟ چرخه خواب بهتر

حتما شنیده‌اید که محققان توصیه می‌کنند، ۲ ساعت قبل از خوابیدن به سراغ کامپیوتر و موبایل نروید. زیرا نور آبی می‌تواند بر چرخه خواب و بیداری ما تاثیرگذار باشد. واقعیت این است که به دلیل وابستگی ما به این نوع تجهیزات، تقریبا این نصحیت را گوش نمی‌کنیم. بنابراین شاید بهتر باشد برای محافظت از چشم و خواب بهتر از این عینک‌ها استفاده کنیم.

کاهش فشار چشم

خیره شدن طولانی مدت به صفحه نمایش مساوی است با خستگی چشم. نور آبی در خستگی و قرمزی چشم نقش مهمی دارد. به دنبال آن با مشکلاتی مانند سردرد و تاری دید نیز مواجه خواهید شد. از فواید عدسی بلوکنترل و بلوکات کاهش این عوارض است.

سخن آخر

اگر به طور مرتب در معرض تابش نور قرار دارید، بهتر است از عینک‌های بلوکات، بلو‌کنترل و ضد تابش استفاده کنید. این نورها فشار بیش از حد به چشم‌ها وارد می‌کنند و باعث خستگی آنها می‌شوند. این موضوع می‌تواند چرخه خواب را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین برخی تحقیقات نشان داده‌‌اند که نور آبی می‌تواند به شبکیه چشم نفوذ کند و منجر به ماکولا (Macular degeneration، تباهی لکه زرد) شود.



چگونه از چشم خود در برابر مانیتور محافظت کنیم - Lunato

چگونه از چشم خود در برابر مانیتور محافظت کنیم - Lunato

12راه محافظت از چشم در برابر مانیتور - شهر فافا

12راه محافظت از چشم در برابر مانیتور - شهر فافا
چگونه از چشم خود در برابر مانیتور محافظت کنیم - Lunato

۶ راه برای محافظت از چشم هنگام کار با موبایل - طاقچه

۶ راه برای محافظت از چشم هنگام کار با موبایل - طاقچه
lunato.net › blog › محافظت-از-چشم-در-برابر-مانیتور

چگونه از چشمان خود در برابر گوشی های هوشمند محافظت کنیم؟ - دیالنز

چگونه از چشمان خود در برابر گوشی های هوشمند محافظت کنیم؟ - دیالنز
نور صفحه مانیتور را تنظیم کنید. تنظیم نور صفحهنمایش، فشار وارد آمده بر چشم کاربر کم میکند. چشمها در این حالت استراحت میکنند و برای مشاهده ...

چگونه از چشمان خود در مقابل گوشی محافظت کنیم؟ - Asriran

چگونه از چشمان خود در مقابل گوشی محافظت کنیم؟ - Asriran
12راه محافظت از چشم در برابر مانیتور - شهر فافا

چگونه از چشمان خود در برابر گوشیهای هوشمند محافظت کنیم؟ - دیجی رو

چگونه از چشمان خود در برابر گوشیهای هوشمند محافظت کنیم؟ - دیجی رو
fafait.net › خانه › هر روز، زندگی

فعال کردن فیلتر نور آبی برای محافظت چشم ها در ویندوز و مک

فعال کردن فیلتر نور آبی برای محافظت چشم ها در ویندوز و مک
اول از همه باید بگوییم که درست نیست همیشه کامپیوتر را مقصر بدانیم. تماشای بیش از حد تلویزیون، مطالعه بیش از حد در شرایط نامناسب (نور ناکافی و ...

محافظت از چشم در برابر موبایل و کامپیوتر - ایران لنز

محافظت از چشم در برابر موبایل و کامپیوتر - ایران لنز
۶ راه برای محافظت از چشم هنگام کار با موبایل - طاقچه

7 روش برای مراقبت و محافظت از چشمها به عنوان یک برنامهنویس

7 روش برای مراقبت و محافظت از چشمها به عنوان یک برنامهنویس
taaghche.com › blog › ۶-راه-برای-محافظت-از-چشم-هنگ...
منبع خبر : iribnews.ir