نحوه افزایش سرمایه در شرکت های سهامی

افزایش سرمایه در شرکت‌ سهامی خاص


طبق ماده 161 ل.ا. قانون تجارت و تبصره‌های آن، مجمع عمومی فوق‌اتلعاده به پیشنهاد هیئت مدیره پس از قرائت گزارش بازرس یا بازرسان شرکت در مورد افزایش سرمایه شرکت اتخاد تصمیم می‌کند.


مجمع عمومی فوق‌العاده که در مورد افزایش سرمایه در شرکت های سهامی اتخاذ تصمیم می‌کند. شرایط مربوط به فروش سهام جدید و تأدیه قیمت آن را تعیین یا اختیار تعیین آن را به هیئت مدیره واگذار می‌کند.


 


پیشنهاد هیئت مدیره در مورد افزایش سرمایه


پیشنهاد هیئت مدیره راجع‌به افزایش سرمایه باید متضمن توجیه لزوم افزایش سرمایه و نیز شامل گزارشی درباره امور شرکت از بدو سال مالی در جریان و اگر تا آن موقع، مجمع عمومی نسبت به حساب‌های سال مالی قبل تصمیم نگرفته باشد، حاکی از وضع شرکت از ابتدای سال مالی قبل باشد، گزارش بازرس یا بازرسان باید شامل اظهارنظر درباره پیشنهاد هیئت مدیره باشد.


جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله  افزایش سرمایه شرکت سهامی عام مراجعه فرمایید.


 


شرایط افزایش سرمایه شرکت


مجمع عمومی فوق‌العاده می‌تواند به هیئت مدیره اجازه دهد که ظرف مدت معینی که نباید از پنج سال تجاوز کند، سرمایه شرکت را تا میزان مبلغ معینی به یکی از طرق مذکور در قانون تجارت، افزایش دهد.


اساسنامه شرکت نمی‌تواند متضمن اختیار افزایش سرمایه برای هیئت مدیره باشد.


مدام که سرمایه قبلی شرکت تماماً تأدیه نشده است. افزایش سرمایه شرکت تحت هیچ عنوانی مجاز نخواهد بود.


 


 


نحوه اطلاع اعضاء از افزایش سرمایه شرکت های سهامی


در شرکت‌های سهامی خاص پس از اتخاذ تصمیم راجع به افزایش سرمایه از طریق انتشار سهام جدید باید مراتب از طریق نشر آگهی در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی‌های مربوط به شرکت در آن نشر می‌گردد. به اطلاع صاحبان سهام برسد. در این آگهی‌ باید اطلاعات مربوط به مبلغ افزایش سرمایه و مبلغ اسمی سهام جدید و حسب مورد مبلغ اضافه ارزش سهم و تعداد سهامی که هر صاحب سهم نسبت به سهام خود حق تقدم در خرید آنها را دارد.  و مهلت پذیره‌نویسی و نحوه پرداخت ذکر شود. در صورتی که برای سهام جدید، شرایط خاصی در نظر گرفته شده باشد؛ چگونگی این شرایط در آگهی قید خواهد شد (مواد 169 و 168 ل.ا. قانون تجارت).


 


مدارک لازم جهت ثبت افزایش سرمایه در شرکت سهامی خاص


برای ثبت افزایش سرمایه در شرکت‌های سهامی خاص مدارک ذیل لازم است. تسلیم اظهارنامه به ضمیمه مدارک زیر به مرجع ثبت شرکت‌ها، لازم است:



  1. صورت‌جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده که افزایش سرمایه را تصویب نموده و یا اجازه آن را به هیئت مدیره داده است و در صورت اخیر، صورت‌جلسه هیئت مدیره که افزایش سرمایه را مورد تصویب قرار داده است.

  2. یک نسخه از روزنامه‌ای که آگهی مذکور در ماده 196 ل.ا قانون تجارت در آن نشر گردیده است.

  3. اظهارنامه مشعر بر فروش کلیه سهام جدید و در صورتی که سهام جدید امتیازاتی داشته باشد باید به شرح امتیازات و موجبات آن در اظهارنامه قید شود؛

  4. در صورتی که قسمتی از افزایش سرمایه به صورت غیرنقد باشد.  باید تمام مجمع غیرنقد تحویل گردیده و با رعایت ماده 82 ل.ا. قانون تجارت با تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده رسیده باشد.  مجمع عمومی فوق‌العاده در این مورد با حضور صاحبان سهام شرکت و پذیره‌نویسان سهام جدید تشکیل شده و رعایت مقررات مواد 77 لغایت 81 ل.ا. قانون تجارت در آن قسمت که به آورده غیرنقد مربوط هیئت مدیره در هر حال مکلف است. در هر نوبت پس از عملی ساختن افزایش سرمایه حداکثر ظرف یک ماه مراتب را ضمن اصلاح اساسنامه در قسمت مربوط به مقدار سرمایه ثبت شده شرکت به مرجع ثبت شرکت‌ها اعلام کند. تا پس از ثبت جهت اطلاع عموم اگهی شود (مواد 162 و 165 ل.ا. قانون تجارت).


 


حق تقدم افزایش سرمایه


طبق مواد 166 و 167 ل.ا. قانون تجارت، در خرید سهام جدید صاحبان سهام شرکت به نسبت سهامی که مالکند حق تقدم دارند.  و این حق قابل نقل و انتقال است مهلتی که طی آن سهامداران می‌توانند حق تقدم مذکور را اعمال کنند کمتر از شصت روز نخواهد بود. این مهلت از روی که برای پذیره‌نویسی تعیین می‌گردد. شروع می‌شود.


مجمع عمومی فوق‌العاده که افزایش سرمایه را از طریق فروش سهام جدید تصویب می‌کند یا اجازه آن به هیئت مدیره می‌دهد. می‌تواند حق تقدم صاحبان سهام را نسبت به پذیره‌نویسی تمام یا قسمتی از سهام جدید از آنان سلب کند. به شرط آنکه چنین تصمیمی پس از قرائت گزارش هیئت مدیره و گزارش بازرس یا یازرسان شرکت اتخاذ گردد و گرنه باطل خواهد بود.


گزارش هیات مدیره و بازرسان شرکت در خصوص افزایش سرمایه شرکت


گزارش هیئت مدیره مذکور در این مورد باید مشتمل بر توجیه لزوم افزایش سرمایه و سلب حق تقدم از سهامداران و معرفی شخص یا اشخاصی که سهام جدید برای تخصیص به آنها در نظر گرفته شده است. و تعداد و قیمت این گونه سهام و عواملی که در تعیین قیمت در نظر گرفته شده است باشد. گزارش بازرس یا بازرسان باید حاکی از تأیید عوامل و جهانی باشد که در گزارش هیئت مدیره ذکر شده است.


 


سلب حق تقدم سهام اعضاء در خرید سهام شرکت


در مورد ماده 167 چنانچه سلب حق تقدم در پذیره‌نویسی سهام جدید از بعضی از صاحبان سهام به نفع بعض دیگر انجام می‌گیرد.  سهامدارانی که سهام جدید برای تخصیص به آنها در نظر گرفته شده است. حق ندارند در اخذ رأی درباره سلب حق تقدم سایر سهامداران شرکت کنند. در احتساب حدنصاب رسمیت جلسه و اکثریت لازم جهت معتبر بودن تصمیمات مجمع عمومی سهام سهامدارانی که سهام جدید برای تخصیص به آنها در نظر گرفته شده است به حساب نخواهد آمد.


 


ثبت شرکت تک نیک دارای کارشناسان مجرب و با تجربه که فعالیت های ثبتی شرکت ها را با کمترین هزینه و سریعترین زمان ممکن برای شما عزیزان انجام خواهند داد. در صورتیکه نیاز به مشاوره دارید. به شماره 09189414281 تماس حاصل فرمایید.

منبع خبر :